ذهن آگاهی و لحظات لذت بخش با کودکان در روزهای قرنطینه

  • تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۳/۲۵


ذهن آگاهی به معنای آگاهی بیشتر از دنیای درون از طریق توجه هدفمند به خود در لحظه، به روشی غیر قضاوتی است. در حقیقت ذهن آگاهی یک سفر است و نه یک مقصد. هرچه بیشتر از ذهن آگاهی بیاموزیم، بیشتر از قدرت گسترده آن برای تحول شگفت زده می شویم. چراکه تأثیرات مثبت آن بر سلامت جسمی و روانی کودکان و بزرگسالان کاملا تایید شده است. ترویج مهربانی، صبر و شفقت برای دیگران، توانایی تقویت خودکنترلی، افزایش توجه / تمرکز و تشویق برای تصمیم گیری بهتر پیامدهای بکارگیری ذهن آگاهی در زندگی کودکان است. بنابراین بدون شک آشنایی با فعالیت های ذهن آگاهی برای بچه ها یک سرمایه گذاری پربازده و عاقلانه است. ذهن آگاهی در واقع باعث تغییر ساختار و عملکرد مغز در مناطق آمیگدال (احساسات)، هیپوکامپ (یادگیری و حافظه) و قشر جلوی مغز (خود تنظیمی) می شود. این مناطق برای رشد و بهزیستی کودک از نظر شناختی، اجتماعی و عاطفی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. به این ترتیب شما می توانید از فرصت این روزهایی طولانی در خانه ماندن برای اموختن شیوه های لذت بخش و کوچک ذهن آگاهی به فرزندان سود ببرید.

بچه ها طوری طراحی شده اند که همزمان در حرکت، بازی کردن و دویدن، در حال یادگیری و کاوش هستند. مناطقی از مغز آنها كه مربوط به خود كنترلی و تمركز است هنوز در حال توسعه هستند. در حالی که برخی از بچه ها، بلافاصله از دستور والدینشان در گذاشتن یک تشک یوگا پیروی می کنند، برخی دیگر اظهارات کنترل گرانه و دستوری مانند "ما اکنون می خواهیم درباره مفهوم ذهن آگاهی بیاموزیم!"را برنمی تابند. بنابراین برای آموختن این مهارت به کودکان بهتر است یک رویکرد طبیعی تر  داشته باشید. در ادامه به چند مثال اشاره می شود، اما آنچه برای شما طبیعی است را استفاده کنید.

"بعضی اوقات حس خوبیه اگه متوقف بشیم و به آنچه در اطراف مان هست توجه کنیم."

"گاهی اوقات دوست دارم دکمه توقف را فشار دهم و بدن خودم را بررسی کنم تا ببینم چه احساسی دارم."

"آیا دوست داری در مورد ترفند جدیدی که یاد گرفتم بدونی که به تو کمک می کنه تا ذهن خودت را پاک کنی و  بتونی راحت تر فکر کنی و احساس خوبی داشته باشی."


در اینجا چند کار کوچک وجود دارد که می توانید با کودک خود انجام دهید تا لحظات کوچک ذهن آگاهی را در کنار هم کشف کنید و لذت ببرید.

1- افکار مهربانانه را تمرین کنید با تشویق کردن فرزندتان به اینکه به 5 نفر فکر کند که دوست دارد برای آنها آرزوهای خوب بفرستد.

2- در ظرفی را بر روی آن محکم بزنید و کودک خود را دعوت کنید تا هنگامی که دیگر صدایی را هوا نمی شنود به شما سیگنال دهد.

3- از کودک بخواهید با یک نفس عمیق هوا را وارد بینی کرده و سپس از طریق دهان به آرامی با بیرون دادن هوا سعی در درست کردن حباب از درون حلقه های حباب ساز کند.

4- به مدت 5 ثانیه عضلات مختلف بدن را منقبض کند و سپس رها کند.

5- نفس عمیق بکشد و با تمرکز بر روی تنفس تبدیل به یک مجسمه یخی شود و در همان لحظه عطر شکلات داغ پیچیده در فضای آشپزخانه را بو کند.

6-از طریق توصیف بو، بافت و طعم غذا حین خوردن میان وعده با ذهن خود آنرا میل کند.

7-به اکتشاف بافت اشیاء در طبیعت بپردازد، در حین قدم زدن در حیاط اشیاء مختلف را جمع کنید و با لمس کردن آنها و نگاه کردن به آنها به توصیف آنها بپردازید.

8-فرزند خود را تشویق کنید که در مورد حالتهای احساسی اش مثل یک هواشناس گزارش دهد. " من امروز تاریک و ابری هستم همراه با کمی قطرات بارانی در داخل چشمم".

9-کنار هم دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید و در میان ابرها شکل های مختلف حیوانات و اشیاء را جستجو کنید.

11-در یک مسیر کوتاه با یکدیگر پیاده روی کنید و در طول مسیر به مناظر و صداها توجه کنید.

12-با انتخاب چندین شیء ، حس لمس کردن متفاوتی را تجربه کنید و تفاوت آن را در نحوه خشکی در مقابل رطوبت مقایسه کنید.

13-حین خوردن لقمه ها هر دو حرکت آهسته را در پیش بگیرید و به مه و طعم آن در ان لحظه فکر کنید.

14- از فرزند خود بخواهید در تهیه یک غذا به شما کمک کند و حین انجام آن بوی همه مواد غذایی را کشف کند.

15- فرزند کوچکتان را دعوت کنید تا یک دوست عروسکی اش را به حرکت درآورد، در حالیکه دراز کشیده و عروسک کوچولو بر روی شکمش قرار گرفته و  با تنفس عمیق خود از طریق بینی و بیرون دادن هوا از دهان این کار را انجام دهد.

16- از کودک خود بخواهید هنگام تجربه یک احساس، بدن خود را اسکن کند و توصیف کند که در کجا بیشترین احساس را دارد.

17- با فرزند خود بنشینید و "احساسات خود را" رنگ کنید و هر احساس را با رنگی جدید به تصویر بکشید.

18- با فرزندتان به برخی از موسیقی ها گوش دهید و ببینید که صدای چند ساز را می توانید تشخیص دهید.  

19- قدردانی را تا آنجا که ممکن است با فرزند خود تمرین کنید و از داشته های کوچگ شروع به شمارش کنید و از آنها سپاسگزار باشید.


 

سخن آخر اینکه مزایای فعالیت های ذهن آگاهی برای بچه ها نامحدود است و اخیرا  تحقیقات جدیدی شروع به کاوش در مورد فواید آن کرده اند. لحظات کوچک که باعث آگاهی ما نسبت به بدن، نفس و یا محیط فعلی می شوند، تأثیر زیادی در مهارتهای حیاتی زندگی برای کودک ما دارند. به خاطر داشته باشیم هنگامی که نیازهای فرزندمان را با خلاقیت، سرگرمی و حرکت برآورده می کنیم، در حقیقت از طریق یک تجربه مشترک و نه اجباری، ذهن آگاهی را در کودک ترغیب و تقویت می کنیم.

برچسب ها:

فرم ارسال نظر

3 + 8 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

5 * 6 = ?