فرزندپروری موثر پیش از تولد تا بلوغ؛

از چه سنی، چه آموزش‌هایی را برای کودک شروع کنیم؟




 

موارد بسیار زیادی وجود دارد، که ما به عنوان والدین می خو اهیم به کودکانمان آموزش دهیم اما از این نگرانیم که شاید شروع زود هنگام آموزش آن باعث دلزدگی و حتی تنفر در کودکمان شود. بحث ما بر سر سن شروع آموزش های مختلف  است. آموزشی که بسیار مفرح بوده و متکی به زمان و مکان مشخص نیست. متاسفانه مسئله شروع آموزش و یادگیری در کودکان بگونه ای جا افتاده که تا بحال بسیاری از افراد با شنیدن آغاز اموزش قبل از هفت سالگی و در سنین پایین اظهار داشته اند که زود بوده و آنرا به صلاح کودک ندانسته اند. لذا بازدهی آن نیز از نظر عامه نه اینکه مورد تردید و ناباور بوده بلکه از نظر بسیاری حتی دست اندرکاران آموزش نیز مخاطره آمیز تلقی و تهدیدی برای آینده کودک به حساب می­آید. تاکنون اشکال کار در اینجا بوده، که عامه­ی مردم شرط آموزش دادن به کودک را در مدرسه رفتن او دانسته و چون اولین شرط مدرسه رفتن هم در سن 7 سالگی بوده لذا باور ندارند که کودک حتی در سنین پایین تر، بیشتر قادر به یادگیری می باشد.

اگر والدین بدانند و باور کنند که آموزش در کودکی خصوصا در دامان والدین آسانتر است و هیچ زبانی در ابتدا، مانند زبان والدین تا­ثیر گذارتر بر کودک نیست و هیچ کس هم مانند آنان دلسوز نخواهد بود. برهمین اساس لحظه ای از این مهم غفلت نخواهند کرد و دیگر آموزش را مشروط به مدرسه رفتن و هفت ساله شدن او نخواهند دانست.

اموزش به کودکان قبل از سنین مدرسه بسیار متفاوت است. کودکان در این سنین بسیار خودمختار هستند. ممکن است در آموزش، همیشه به خواسته شما عمل نکند و به شما حتی پاسخ منفی بدهد. در صورتی که چه بسا بسیاری از آموزه های شما را یادگرفته و یا دانستن آنها را برای خود آسان بداند. ولی از آنجا که این درخواست شما را به دلایلی خوشایند خود نمی دانند، به همین دلیل آنها را کتمان می­کند و یا سرپیچی نموده و یا می گوید نمی­خواهد. در این مواقع نباید نا امید شوید و تصور کنید که کودک شما به یادگیری رغبتی ندارد. بلکه ممکن است بسیاری از آنها را یاد گرفته و می داند ولی ابراز نمی کند . آنها هم به خاطر اینکه تکرار آنها توسط شما برای او خسته کننده و ملال آور شده است . در اصل این واکنش برای شما این پیام را دارد و اینکه می خواهد بگوید چیزی را به من تحمیل نکنید. در این هنگام ضرورت آموزش غیر مستقیم مشخص می شود . آموزش هایی که همراه با بازی، داستان، شعر، نمایش و....... باشد. پس نکته ای اصلی در مورد  انواع آموزش به کودکان نظیر، زبان ، نقاشی، موسیقی و حتی ورزش اموزش به طور غیر مستقیم و همراه با بازی است. که صد البته سن شروع آن را نیز باید در نظر گرفت.

- کودکان از زمان تولد توانایی شنوایی فوق العاده ای دارند که به آنها اجازه می دهد اصوات مختلف را از هم تشخیص دهند. در صورتی که از زمان تولد با کودکی به هر دو زبان صحبت شود او هر دو زبان را درک کرده اما به دلیل گستردگی دامنه لغات دیرتر به حرف می آید و امکان تحت فشار گذاشتن کودک برای والدینی که نگران صحبت کردن او هستند بسیار زیاد است. بنابراین توصیه ما برای آموزش زبان دوم به کودکان زمانی است که زبان اول تکمیل شده است. که سن تقریبی آن 3 سالگی است .

- در حدود 2 سالگی سن تحول و پیشرفت نقاشی است . چون کودک در این سن از لحاظ رواتی جسمی رشد کرده، ماهیچه های او قوی شده و از نظر بینایی چشمش توانایی دنبال کردن و هدایت دست به سمتی که می خواهد را دارد. در این سن فرستادن کودک به کلاس نقاشی ضرورتی ندارد به جای آن والدین می توانند با در اختیار گذاشتن گواش، پاستل، رنگ انگشتی به افزایش خلاقیت کودک کمک کنند .

- موسیقی زبان و الفبای خاص خود را دارد بهتر است کودکان از پنج سالگی با اصوات موسیقی اشنا شوند. و سپس با توجه به نوع علایقشان ساز مورد نظر خود را در سن 6 یا 7 سالگی انتخاب کنند.

- و در نهایت کلاس های ورزشی، ژیمناستیک از جمله ورزش هایی است که برای کودکان در سنین پایین مناسب است و باعث افزایش مهارت ها و هماهنگی حرکتی آنها در نتیجه افزایش قدرت تمرکزشان می شود. که شروع آن بسته به توانایی و قدرت عضلانی کودک بین سن 3تا4 سال است.