• تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

کوچینگ والدین

آیا وقتی کودکم گریه می کند باید او را در آغوش بگیرم؟

چگونه می توانم فرزندم را از شیر بگیرم؟

آیا همیشه مجبورم منطقی رفتار کنم؟

کودکم پرخاشگر شده و اطرافیان را کتک میزند من باید چه عکس العملی نشان دهم؟

فرزندم دائم هنگام  غذا خوردن بهانه گیری می کند، چه کاری باید انجام دهم؟

چگونه باید فرزندم را به درس خواندن ترغیب کنم؟

میزان استفاده فرزندم را از بازی های کامپیوتری چگونه مدیریت کنم؟

 

پرورش کودک مسئولیتی بسیار مهم و در عین حال مشکل، توان فرسا و هیجان انگیز است. همان‌طورکه فرزند شما رشد می‌کند، چاره‌ای ندارید که احساسات مختلف را تجربه کنید. این احساس‌ها آمیخته ای از احساس لذت، ترس و تردید است.

باتوجه به اینکه رفتارها و برخوردهای روزانه­ شما شخصیت و رفتار فرزندتان را شکل می‌دهد، وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر چالش بر انگیز است. این وظیفه به عشق، از خود گذشتگی، اختصاص دادن وقت و توجه زیاد نیاز دارد و شما در این مورد استحقاق هر گونه کمک و تشویقی هستید. طرح "کوچینگ والدین" نیز بر همین اساس توسط مرکز مشاوره یاسان اجرا می شود.

 

طرح فرزندپروری موثر پیش از تولد تا بلوغ به پشتوانه سال‌ها تجربه بالینی کادر مرکز مشاوره یاسان در امر مشاوره کودک وارد فاز اجرایی شده است. در این طرح با توجه به سن فرزند شما جلسات منظمی با روانشناس خواهید داشت.

طی جلسات خصوصی، فرزند شما توسط روانشناس متخصص ارزیابی می‌شود و آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در اختیار والدین قرار می‌گیرد. روند رشد شناختی کودک یا نوجوان بررسی شده و اگر مورد هشداردهنده‌ای وجود داشته باشد، کادر مشاوره یاسان آن را بررسی می‌کند. 

 

مطلب مرتبط: تفاوت روان‌درمانی با روان‌پزشکی، مشاوره و کوچینگ

 

کوچینگ والدین قبل از بارداری

این مرحله از کوچینگ والدین شامل سه جلسه و شامل اقدامات زیر است:

  1. مصاحبه بالینی

  2. انجام تست‌های مرتبط

  3. تعریف مسئولیت‌ها و آموزش‌های والدگری

 

کوچینگ والدین در زمان بارداری

این مرحله از کوچینگ والدین شامل شش جلسه و شامل اقدامات زیر است:

  1. مصاحبه­ بالینی

  2. بررسی احساسات پدر و مادر و چگونگی تاثیرگذاری آنها بر زندگی جنین

  3. روابط ( شخصی، زوجی، خانوادگی و شغلی)

  4. معرفی مراحل بارداری و تغییرات جسمانی و روانی مادر و جنین

  5. نقش پدر در دوران بارداری

  6. تغذیه (ویژه مادر و تصمصم‌گیری درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک)

 

کوچینگ والدین در مرحله تولد تا 2 سالگی

این مرحله از کوچینگ والدین شامل شش جلسه و شامل اقدامات زیر است:

  1. مصاحبه بالینی و ارزیابی

  2. آموزش مهارت‌های فرزندپروری ( شناخت ویژگی‌های رشد، اصول رفتار صحیح با کودک، تعیین محدودیت‌ها، روبه رو شدن با چالش‌ها)

  3. آموزش والدین در زمینه بازی‌های شناختی و معرفی روش‌های ویژه برای پرورش هوش و استعداد کودک

  4. آموزش والدین در زمینه بازی‌های اجتماعی و عاطفی و معرفی روش‌های ویژه برای پرورش هوش اجتماعی، اعتماد به نفس و برقراری ارتباط اجتماعی کودک

  5. آموزش والدین در زمینه بازی‌های حسی و حرکتی و معرفی روش‌های ویژه پرورش استعدادهای حسی و حرکتی، سلامت جسمانی و حرکتی، یکپارچگی حواس و جلوگیری از بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز

  6. تعذیه ( تغذیه مناسب شیر خوار و کودک، جلوگیری از چاقی دوران کودکی، اصول و روش‌های صحیح تشویق کودک به تغذیه سالم ، غذاهای مفید و تحو ه تاثیر آن بر بدن)

 

کوچینگ والدین در دوران 3 تا 6 سالگی کودک

این مرحله از کوچینگ والدین شامل هفت جلسه و شامل اقدامات زیر است:

 

  1. مصاحبه بالینی

  2.  ارزیابی

  3. فرزندپروری ( شناخت ویژگی‌های رشد، اصول رفتار صحیح با کودک، تعیین محدودیت‌ها، روبه رو شدن با چالش‌ها)

  4. انجام بازی‌های شناختی و معرفی روش‌های ویژه برای پرورش هوش ( کار با کودک)

  5. انجام بازی‌های اجتماعی و عاطفی و معرفی روش‌های ویژه برای پرورش هوش اجتماعی، اعتماد به نفس و برقرار ارتباط اجتماعی سالم و موثر ( کار با کودک)

  6. انجام بازی‌های حسی و حرکتی و معرفی روش‌های ویژه برای پرورش استعدادهای حسی و حرکتی، سلامت جسمانی و حرکتی، یکپارچگی حواس و جلوگیری از بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز ( کار با کودک)

  7. تعذیه ( تغذیه مناسب کودک، جلوگیری از چاقی دوران کودکی، اصول و روش‌های صحیح تشویق کودک به تغذیه سالم ، غذاهای مفید و نحو ه تاثیر آن بر بدن)

 

مزایای طرح کوچینگ والدین 

1. پاسخگویی به سوالات والدین و ارائه راهکار برای مشکلات: اغلب سوال‌های والدین ممکن است طیفی از پرسش‌های معمولی ( درباره غذا خوردن، خوابیدن و...) تا پیچیده ( درباره­ تشخیص آموزش درست و غلط، رقابت خواهر و برادر و یا کنار آمدن با مسئله طلاق) باشد. طرح "کوچینگ والدین"به پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد که بسیاری از والدین طی چندین سال فعالیت کادر مشاوره مرکز مشاوره یاسان از روانشناسان کودک و نوجوانان این مرکز پرسیده‌اند. همچنین در این طرح راه حل‌هایی برای بسیاری از مشکلات که بعدها احتمال دارد زمینه ساز اختلالات بزرگ‌تر در فرزند شما شود، ارائه  می‌شود.

2. آموزش والدین برای تربیت کودک: شرکت در طرح "کوچینگ والدین" تا حد زیادی به شما آرامش خاطر مضاعفی می‌دهد؛ چرا که در این طرح ضمن آشنایی با تجربه ­های واقعی و مراحل قابل پیش‌بینی رشد، متوجه می‌شوید، بسیاری از رفتارهای کودک کاملاً طبیعی است. در واقع مراحل تکامل کودک را درک می‌کنید و آموزش خواهید دید که چگونه بهتر و موثرتر با فرزند خود رفتار کنید تا مانع بروز مشکلات احتمالی شوید.

3. ارائه راهکار مناسب با وضعیت کودک و خانواده شما: در طرح "کوچینگ والدین" تمام دغدغه­های شما به عنوان مادر و پدر بررسی می‌شود و به دلیل ارزیابی دقیق دوره‌ای از کودک و شناخت کامل کادر مشاوره یاسان از فرزند شما، راهکارهای ارائه شده متناسب با وضعیت کودک و خانواده شما خواهد بود.

4. همراهی مشاوران یاسان از دوران حاملگی تا دوران بلوغ:  در طرح "کوچینگ والدین" کادر مشاوره یاسان در تمام مراحل رشد فرزندتان ( از دوره بارداری مادر تا دوران بلوغ) همراه شما خواهد بود. در واقع یاسان با هدف پرورش کودکان سالم و توانمند و شکوفایی استعداد آنها تلاش خواهد کرد.

5. یادگیری سبک فرزندپروی مقتدرانه: حضور والدین در طرح "کوچینگ والدین" شما را تشویق می‌کند زمان بیشتری با کودک خود بگذرانید، به او احترام بگذارید، به حرفهایش گوش کنید، محدودیت‌هایی برایش قائل شوید و به طور مقتدارنه فرزندپروری کنید.

6. کنترل والدین بر پرورش و تربیت کودک: طرح "کوچینگ والدین"موجب می‌شود، فرزند شما در هر مرحله‌ای از رشد که باشد از عشق و نقش فعالانه شما در زندگی‌اش نفع ببرد. حتی اگر دیگران سهم بیشتری در مراقبت از او دارند اما مسئولیت پرورش و تربیت او حقیقتاً با شما خواهد بود.

7. ساده و لذت‌بخش شدن پرورش کودک: روانشناسان کودک، نوجوان و خانواده مرکز مشاوره یاسان در طرح "کوچینگ والدین" با در نظر گرفتن آشفتگی‌های طبیعی، شک‌ها و تردیدهای شما، بهترین راهکارها را ارائه خواهند کرد که نتیجه این راهنمایی و مشاوره، آرامش خاطر شماست به گونه‌ای که پرورش کودکی شاد و موفق برای شما ساده‌، موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش خواهد شد.

 

شیوه دریافت خدمات کوچینگ والدین

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان نوجوان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

دریافت وقت مشاوره