راهکارهای برای رهایی مادران جوان از احساسات منفی

  • غزال نصرت

    درمانگر بزرگسالان (حوزه زنان)

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

راهکارهای برای رهایی مادران جوان از احساسات منفی

همه‌ی مادران با به دنیا آمدن اولین فرزند، ملغمه‌ای از احساسات را به طور همزمان تجربه می‌کنند. اگر مادران جوان قبل از تولد فرزند خود، شاهد نگهداری از آن نوزاد دیگر باشند، به احتمال زیاد اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند.حضور افراد باتجربه و همچنین همراهی و همدلی همسر تا حد زیادی می‌تواند فشارهای روانی ناشی از این اتفاق بزرگ را کم کند.

با به دنیا آمدن اولین فرزند، مادر وارد جهان تازه‌ای می‌شود و با کلی اتفاقات ناشناخته و تجربه نشده مواجه می‌شود که در بسیاری از موارد، خود را ضعیف و ناتوان و نالایق می‌بیند به خصوص اگر نوزاد با مشکلاتی همچون کولیک، رفلاکس، بیماری‌های جسمی و تنفسی دست و پنجه نرم کند. گریه‌های ناتمام این نوزادان، عدم استراحت کافی و ابهام در مورد آینده‌ی نوزاد از جمله عواملی است که می‌تواند در ابتدا مادر را ناامید کند.

از جمله احساساتی که مادران جوان با به دنیا آمدن اولین فرزندشان تجربه می‌کنند می‌توان به پشیمانی، افسردگی، بی‌کفایتی و لذت اشاره کرد.

  • پشیمانی: با به دنیا آمدن فرزند، سبک زندگی خانواده‌ها عوض می‌شود، ساعت‌های خواب، بیداری، تغذیه، استراحت، تفریح، فعالیت‌های اجتماعی، رابطه‌ جنسی زوجین، نقش‌ها و ... تغییر می‌کند، تا مدت‌ها تقریبا هیچ اوقات فراغتی برای والدین به ویژه مادر‌ها نمی‌ماند.

  • بسیاری از مادران با تولد فرزند، دیگر هیچ آینده‌ای برای خود متصور نیستند و فکر می‌کنند از این‌ به بعد ‌فقط باید مادری کنند و دیگر زمانی برای رسیدگی به خود نخواهند داشت. تمام این عوامل می‌تواند احساس پشیمانی را در مادران به شدت بیدار کنند که همین امر باعث ایجاد احساس گناه در آنها می‌شود.

  •  افسردگی: بعد از زایمان، هورمون‌های مادر به شدت در نوسان هستند که همین امر به اضافه‌ تمام مواردی که قبل‌تر ذکر شد سبب افسردگی می‌شود. گاهی اوقات نداشتن شیر کافی، نگرفتن پستان مادر توسط نوزاد، مغایرت چهره‌ نوزاد با چیزی که مادر در خیال خود تصور کرده بود و ... باعث افسردگی می‌شود.

  • مسئولیت زیاد و احساس بی‌کفایتی: برخی مادران جوان فکر می کنند، حالا که فرزندشان به دنیا آمده آنها باید تمام و کمال در اختیار او باشند و مسئولیت برآورده کردن تمام نیازهای کودک با آنهاست و چون به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه نمی‌توانند مادر به اندازه کافی خوب باشند احساس بی کفایتی می‌کنند.

  • لذت: مادر شدن فارغ از تمام احساسات منفی، برای بسیاری از افراد همراه با لذت فراوان است. موجودی از تار و پود فرد که حامل بسیاری از ژن‌های اوست، لذت سیر کردن موجودی ناتوان و بی‌پناه، لذت در آغوش گرفتن موجودی که ۹ ماه تمام برای سلامتی و حضورش تلاش کرده، لذت آرام کردن نوزاد و تصور ادامه نسل و بقا از جمله مواردی است که به بعضی از مادران حس قدرت و لذت می‌دهد.

  • استرس مادران شاغل: استرس حضور یک موجود زنده‌ که کاملاً نیازمند و وابسته به مادر است در کنار استرس شغلی و همینطور استرس مسائل مالی از جمله عواملی است که می‌تواند این دوره را به تلخ‌ترین دوران زندگی بدل کند.

راهکارهای برون‌رفت از احساسات منفی مادران جوان

1. خودتان را سرزنش نکنید.

2. حداقل یکبار در هفته، به مدت ۱ ساعت برای خود، زمانی را اختصاص دهید که از محیط خانه و کودک دور باشید.

3. خود را سوار ماشین زمان کنید، آیا ۱ سال دیگر هم به اندازه‌ امروز، احساسات ناخوشآیند و کمبود زمان استراحت با شما هست؟

4. تا زمانی که حال شما خوب نباشد نمی‌توانید حال خوبی برای فرزندتان مهیا کنید، بنابراین حال خوب شما به عنوان مادر بسیار اهمیت دارد. پس حتما از مشاور و روانشناس کمک بگیرید یا در طرح فرزندپروری موثر پیش از تولد تا بلوغ  شرکت کنید. برای برای دریافت نوبت مشاوره و ارزیابی کلیک کنید.

همچنین والدین می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کودک و نـوجوان  یا حضور در کـارگـاه های فرزندپروری ارتقا دهند.

 

دریافت وقت مشاوره

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

برچسب ها:

از جمله احساساتی که مادران جوان با به دنیا آمدن اولین فرزندشان تجربه می‌کنند می‌توان به پشیمانی، افسردگی، بی‌کفایتی و لذت اشاره کرد. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

 بعد از زایمان، هورمون‌های مادر به شدت در نوسان هستند که همین امر به اضافه‌ تمام مواردی که قبل‌تر ذکر شد سبب افسردگی می‌شود. گاهی اوقات نداشتن شیر کافی، نگرفتن پستان مادر توسط نوزاد، مغایرت چهره‌ نوزاد با چیزی که مادر در خیال خود تصور کرده بود و ... باعث افسردگی می‌شود. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

1. خودتان را سرزنش نکنید. 2. حداقل یکبار در هفته، به مدت ۱ ساعت برای خود، زمانی را اختصاص دهید که از محیط خانه و کودک دور باشید. 3. خود را سوار ماشین زمان کنید، آیا ۱ سال دیگر هم به اندازه‌ امروز، احساسات ناخوشآیند و کمبود زمان استراحت با شما هست؟ سایر راهکارها را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

2 + 9 = ?

نظرات کاربران

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

2 + 7 = ?

دریافت وقت مشاوره