خطرات آموزش مجازی برای کودکان + راهکار

  • سمیرا افشاری‌نژاد

    روانشناس و مدیر طرح فرزندپروی موثر

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

خطرات آموزش مجازی برای کودکان + راهکار

امروز به دلیل شیوع کرونا کلاس‌های مدارس به طور آنلاین برگزار می شود اما اغلب شاهد هستیم، کودکان آموزش‌های آنلاین مدرسه را در رختخواب با چشمانی نیمه‌باز و با کسالت پیگیری می‌کنند. در حالی که کودکان قرار است مسئولیت‌پذیر شوند و مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرند، والدین مسئول‌تر از همیشه در کنارشان به پیگیری یا شاید آموختن مسائل درسی می‌پردازند و تلاش می‌کنند خودشان را با سرعت آموزش معلمان همراه کنند.

در پاندمی کرونا که افراد مجبورند زمان زیادی را در خانه سپری کنند، روند رشد و پرورش مهارت‌های کودک دچار اختلال خواهد شد؛ چراکه با افزایش ارتباطات مجازی، مغز کودک قابلیت تفکیک فضای مجاز از فضای واقعی را ندارد. در این حالت کودک مدام در حالت گوش‌به‌زنگی و اضـــــــطـراب قرار‌می‌گیرد.

در این وضعیت، کودکان به جای اینکه بتوانند روی یک موضوع به طور عمیق متمرکز شوند، بر روی موضوعات زیاد به‌صورت کوتاه و کم‌عمق تمرکز می‌کنند؛ در واقع آنها نمی‌توانند برای مدت طولانی روی یک موضوع توجه پایدار داشته باشند و مدام اظهار خستگی می‌کنند و توجهشان از یک موضوع به موضوعی دیگر جهش پیدا ‌می‌کند. این همان حالتی است که در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی شاهد هستیم. برای جلوگیری از این اتفاق و کاهش علائم گفته شده در کودکان باید والدین فقط در صورت نیاز کودک را همراهی‌ کنند.

کودکان با ناتوانی کامل به دنیا می‌آیند و به‌ مرور قدرتمند می‌شوند اما اگر والدین در زمانی که کودک نیاز ندارد به او کمک کنند، مانع توانمند شدن کودک برای دریافت اطلاعات از محیط پیرامون می‌شوند و در نهایت کودکی وابسته، با ناتوانی زیاد و مسئولیت‌پذیری اندک پرورش می‌دهند؛ زیرا کودک در سنینی که برای افزایش قدرت و تقویت اعتمادبه‌نفس  و عزت‌نفس خود به آموزش نیاز داشت با مداخلات والدین روبه‌رو شده است.

بر این اساس باید محیطی را در آموزش آنلاین برای کودک فراهم کنید که آنها با حفظ توجه طولانی به آموزش‌های مجازی، توانایی تمرکز و همچنین تکرار و تمرین تکالیف بتوانند این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند.

استفاده زیاد از فضای مجازی با همه دستاوردهایش، می‌تواند در روند انجام فعالیت‌های آموزشی کودکان اختلال ایجاد کند. اگر فضای مناسب آموزش فراهم نشود، در آینده‌ای نه چندان دور با پرخاشگری زیاد کودکان به‌دلیل پایین بودن سطح مهارت‌ها آنان، آستانه تحمل اندک در فراگیری و پیگیری مسائل، اعتیاد به استفاده از فضای مجازی و همچنین نارضایتی مدام آنها حتی از بهترین تفریحات و بیشترین امکانات روبه‌رو خواهیم شد.

در این صورت آنها دیر یا زود باید به‌سبب اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی به مراکز درمانی مراجعه کنند و تحت درمان قرار‌گیرند؛ زیرا به‌دلیل تعریف نکردن چگونگی فراگیری مطالب آموزشی برای کودک در فضای مجازی و همچنین قرار‌ندادن محدودیت‌ برای مدت استفاده از این موبایل و تبلت( که مانند تیغ دو‌لبه است)، ساختاری در مغز آنها شکل می‌گیرد که مدام در وضعیت رفع فوری تنش است و منجر به بروز رفتارهایی مشابه رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی می‌شود.

در دنیای مدرن که ارتباطات در فضای مجازی در اولویت قرار گرفته‌است، اطلاعاتی که با سرعت زیاد از طریق رسانه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند باعث شکل‌گیری عقاید و باورهای افراد می‌شوند. ارتباط بیش از حد کودکان با رسانه و اعتماد به اطلاعات حداقلی و سطحی فضای مجازی از یک سو و آموزش و بازی در این فضا از سوی دیگر موجب شکل‌گیری شخصیت پیرو، مُقَلِد و فاقد خلاقیت می‌شود؛ زیرا ارتباط در فضای مجازی و انتقال اطلاعات در آن است که به هویت افراد معنا می‌دهد و موجب ایجاد احساسات متفاوت مانند احساس ارزشمندی و افتخار یا نگرانی و بیهودگی می‌شود. در ارتباط با رسانه، انسان نقش پیرو و منفعل را می‌گیرد، زیرا او نیست که انتخاب می‌کند چه پیام‌هایی را دریافت کند، بلکه رسانه است که نوع پیام‌ها را برای او تعیین می‌کند.

والدین می‌توانند با ایجاد محدودیت‌های لازم و متناسب با سن کودکان به آنها اجازه بدهند که در بازه زمانی مشخص و نیز در فضاهای مورد‌ تأیید خانواده از شبکه‌های مجازی استفاده کنند. بدین‌ترتیب می‌توان از اتلاف‌ وقت و انرژی کودکان در فضای مجازی جلوگیری کرد.

همچنین می‌توان نقش کودکان در انتخاب کتاب‌های مورد‌علاقه‌ شان با هدف دست یافتن به اطلاعات عمیق و متنوع را تقویت کرد و در عین‌ حال بر تصمیم‌گیری منطقی و مهارت حل مسئله در موقعیت‌های مختلف و اجتناب از رفتارها و تصمیم‌های هیجانی تأکید کرد.

اگرچه با ورود رسانه‌ها به زندگی، روند جامعه‌پذیری ما و کودکان تسریع شده است؛ هزینه این نوع جامعه‌پذیری با سرعت بالا، کند شدن شکل‌گیری مفاهیم پایه‌ای مانند مفهوم رعایت نوبت، مشارکت، منطق، درک زمان و موقعیت‌سنجی است که این مسئله رشد روانی انسان را در سنین پایه کند یا حتی متوقف می‌کند. در واقع، با آنکه فرد روزبه‌روز در نتیجه تکثیر سلول‌ها رشد جسمی می‌کند و بزرگ می‌شود، ولی رشد روانی همراه با رشد جسمی او پیش نمی‌رود و به ‌اصطلاح در روابطش رفتارهای کودک‌منشانه خواهد داشت.

 

 والد یا معلم؟ چالش آموزش در خانه در زمان شیوع ویروس کرونا 

در میانه بحران شیوع بیماری و تعطیلی همگانی مدارس، والدین نگران وضعیت تحصیل فرزندانشان هستند و احساس می کنند لازم است  خودشان مسئولیت کامل آموزش را بر عهده بگیرند. بسیاری از آنها از ناتوانی خود در آموزش مفاهیم ریاضی، نگرانی از پس رفت یا عقب ماندن کودک نسبت به همسالان یا بی توجهی کودک به تکالیف روزانه مدرسه شکوه می کنند. اگر شما هم از این دسته از والدین هستید و با خود فکر می‌کنید چطور باید در کنار همه نگرانی های موجود، وظایف مربوط به خانه و حتی مشغله های شغلی، به آموزش فرزندتان رسیدگی کنید، پس لطفا یک نفس عمیق بکشید و به خود یادآوری کنید که من والد فرزندم هستم، نه معلم او!

قرار نیست شما یک شبه به معلم خانگی تبدیل شوید. مسئولیت اصلی خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مسائل آموزشی هنوز با مدرسه است و معلمان و سیستم آموزش و پرورش هم، در چنین شرایط غیر منتظره ای، برای رسیدگی به این نیاز به شکل مجازی و آنلاین تلاش می کنند. 

کودک شما تاکنون بر اساس یک روتین ثابت در مدرسه پیش میرفته است، چیزی که الان وجود ندارد.  بسیاری از کودکان تعطیلی مدارس را نوعی تعطیلات طولانی مدت می دانند که در آن از اموزش و مشق نوشتن خبری نیست. علاوه بر اینکه نامشخص بودن پایان این وضعیت و تغییر در شرایط معمول زندگی هم می تواند سبب افت عملکرد همه افراد از جمله کودکان شود.

وظیفه شما به عنوان والد همچنان این است که فرصت ثبات، آرامش و به‌زیستی کودک در محیط خانواده را فراهم آورید. 

یک روتین ثابت و مشخص برای خواب و بیداری  و برای برنامه های روزانه خود و کودک داشته باشید. تلاش کنید تا حد امکان زمانبندی را نزدیک به زمان مدرسه نگه دارید.
برنامه ریزی منظم و با ثبات و البته کمی منعطف برای آموزش و انجام تکالیف  انجام دهید. روند بسیار انعطاف پذیر و بدون برنامه برای تعطیلات چند روزه کوتاه خیلی خوب است اما در صورت تداوم منجر به بی حوصلی و بدخلقی می شود و بازگشت به روال معمول زندگی را دشوار می کند. 

تلاش کنید بر اساس برنامه روزانه مدرسه فرزندتان، آنها را در خانه فعال و درگیر نکه دارید. مثلا صبح را با چند حرکت نرمشی و به دنبال آن تمرین ریاضی  یا علوم شروع کنید. حتما زمانهایی برای استراحت های کوتاه بین آموزش و تمرین، در نظر بگیرید و با یک خوراکی کوچک و چند بازی ساده حرکتی زنگ تفریح را برای کودک تداعی کنید. فراموش نکنید که در زمان آموزش بهتر است استراحت های کوتاه شامل تماشای تلویزیون یا بازی با گوشی تلفن نباشد.

اگر ناچارید در میانه این زمان برای تهیه ناهار یا کار مشابه کودک را ترک کنید می توانید با پرسیدن سوالات ساده مرتبط ذهن کودک را فعال و در حال یادگیری نگه دارید:

  • یادت میاد این حباب های کوچک روی آب به خاطر چی به وجود می آن؟

  • من یک قاشق فلفل و دو قاشق نمک تو قابلمه ریختم، میتونی بگی جمعشون چند تا قاشق میشه؟

حتما بر اساس شناختی که از توانایی کودک دارید، پایانی برای این زمان منظم روزانه در نظر بگیرید. قرار نیست تمام روز را به آموزش و انجام تکالیف اختصاص دهید. اگر کودک در درک مفهومی به دشواری روبه روست، اصرار و تلاش مکرر برای انتقال مفهوم تنها باعث ناامیدی، خشم و نگرانی می شود. می توانید از معلم کمک بگیرید یا آن مفهوم خاص را به زمانی دیگر مثلا بعد از زمان استراحت اختصاص دهید. 

در مدرسه هم تمام زمان کودک به حفظ کردن مطالب یا یادگیری مفاهیم تازه نمی‌گذرد، بلکه تعاملات اجتماعی و بازی هم بخش مهمی از روز کودک است. جدای از زمان‌هایی که کودک همراه با سایر همکلاسی در ارتباط مجازی با معلم است، امکان تماس صوتی و تصویری را با دوستان و همکلاسی ها فراهم کنید. به این شکل به سلامت روانشناختی کودک و حفظ ارتباط او با یخش مهمی از هویت اجتماعیش کمک میکنید و انگیزه یادگیری و انجام فعالیتهای مدرسه را تقویت می نمایید.

به یاد داشته باشید که تمام دنیا در وضعیت مشابه است و قرار نیست فرزند شما از دیگران عقب بماند. با بازگشایی مجدد مدارس معملمان به خاطر خواهند داشت که تمام کودکان دنیا یک وقفه مهم آموزشی را تجربه کرده اند! کودک شما هنوز فرصت یادگیری خواندن، نوشتن و حل مسائل ریاضی را خواهد داشت، اما اضطراب، کلافگی و تنش بی مورد در مورد درس می تواند فرصت با ارزش کنار هم بودن را برای شما تبدیل به فاجعه کند.

از این زمان استفاده کنید تا به کودک بیاموزید چطور در آرامش برنامه ریزی کند تا بتواند با غیرمنتظره‌ها و اضطراب ها کنار بیاید. به او بیاموزید چطور حمایت و عشق اعضای خانواده می تواند به گذر از دوران دشوار کمک کند؛ با هم آشپزی کنید، کتاب بخوانید، نقاشی بکشید، شب ها زمانی را برای بازی خانوادگی در نظر بگیرید و لذت ببیرید. این دوران پایان می یابد و همه چیز به حالت عادی برمیگردد، آنچه مهم است چیزی است که کودک در چنین شرایطی از شما به عنوان والد و نه معلم می آموزد.

 

 بایدها و نبایدهای مدرسه آنلاین 

پیشرفت تکنولوژی باعث شده این روزها حتی در خانه از بهترین و مفید ترین امکانات آموزشی استفاده کنیم .  اما باید این را بدانید هر فناوری و روش  جدیدی هر چند پرکاربرد، مزایا و معایبی دارد. مزایا و معایب آموزش مجازی نیز از جمله موضوعاتیست که این روزها مورد توجه زیادی قرار گرفته است. و بسیاری از والدین و دانش آموزان را سردرگم کرده است. والدین نگران از اینکه فرزندانشان با افت تحصیلی روبه رو خواهند شد و انگیزه یشان برای ادامه تحصیل به شدت کاهش می یابد و به بی نظمی و تن پروری عادت خواهند کرد و دانش آموزان نیز سردرگم از اینکه چگونه می توانند سال تحصیلی جدید را با موفقیت پشت سر بگذارند در صورتی که نمی توانند فکرشان را متمرکز کنند و حتی سر کلاس آنلاین هم به زحمت حاضر می شوند. به هر حال این یک تغییر بزرگ است و هر تغییر  با مقاومت و اضطراب شدید همراه است .

فراموش نکنید همه‌ی ما به آموزش حضوری عادت کرده‌ایم و وفق دادن خودمان با آموزش مجازی  ,و شرایط جدید کمی زمان بر است. در آموزش حضوری ارتباط زیادی بین دانش آموز و معلم می‌باشد. معلمان سر ساعت در کلاس ها حضور دارند، و شروع به درس دادن می کنند. به علت تعامل زیادی که بین معلم و دانش آموزان است آنها می توانند بهفمند دانش آموزان در کدام درس مشکل داشته و به موقع به رفع آن بپردازند.

 فایده دیگر آموزش حضوری تعامل میان دانش آموزان است. وقتی افراد با همسن و سالهای خودشان به طور مرتب در تماس باشند از نظر هیجانی و ارتباطات اجتماعی رشد چشمگیری خواهند داشت . آنها می آموزند چطور خود را سرگرم کنند، مهارت حل مسئله یاد خواهند گرفت حتی اعتماد بنفسشان نیز افزایش پیدا خواهد کرد . همچنین انگیزه یشان برای ادامه تحصیل بیشتر خواهد شد . ارتباطات دوستانه و تعامل با همکلاسان در خارج از ساعات درسی محیط مدرسه و کلاس را دوست داشتنی تر می کند . در نتیجه باعث می شود دانش آموزان به درس و مدرسه علاقه ی بیشتری نشان دهند .

با تمام این اوصاف مطمئن باشید آموزش آن لاین نیز خالی از لطف نخواهد بود. شاید بزرگ‌ترین مزیت آموزش آنلاین همین انعطاف‌پذیری بیشتر باشد. یعنی می‌توانید از هر جایی که هستید و هر طوری که می‌خواهید درس بخوانید. البته به این معنی نیست که دانش آموزان آنلاین کمتر از دانش آموزان حضوری درس می‌خوانند. بلکه انعطاف‌پذیری بیشتری در تعیین محل و نحوه‌ی درس خواندن دارند. تمام چیزی که دانش آموزان برای آنلاین درس خواندن نیاز دارید، یک گوشی یا تبلت است که به اینترنت دسترسی داشته باشد. سپس به راحتی تمام ابزاری که برای درس خواندن لازم دارند برایشان فرستاده می‌شود. آموزش ان لاین می تواند گام کوچکی در جهت عدالت آموزشی باشد . افراد می توانند در هر نقطه از کشور از تدریس بهترین معلمان و اساتید استفاده کنند. از سوی دیگر آنلاین درس خواندن بسیاری از خرج‌هایی که دانش‌آموزان در شرایط عادی متحمل می‌شوند را کاهش می‌دهد. هزینه‌های رفت و آمد، هزینه پوشاک و کیف و....  آموزش های مجازی فرصت خوبی برای دانش آموزان فعال ، خود کنترل و خود خوان است. که از تمامی ظرفیت ها و امکانات برای یادگیری بهتر استفاده نمایند. و بتوانند پله های موفقیت را زودتر از سایرین به پیمایند .

 نکات کلیدی در مورد آموزش آنلاین   

  • سعی کنید به زندگیتان نظم دهید . داشتن یک برنامه مناسب برای جلوگیری از نگرانی و استرس یکی از ضروریات زندگی است . ساعات خواب و بیداری فرزندتان را کنترل کرده و از او بخواهید تا ساعت ده به رختخواب برود .

  •  برای درس خواندن و انجام تکلیفش زمان تعیین کند و سعی کنید بدان پای بند باشید تا کل روز را در تشویش و تذکر بسر نبرید. و بتوانید در ساعات باقی مانده از روز به سایر کارهایتان برسید و فرزندتان نیز برای سایر فعالیت هایش نظیر بازی، کتاب خوانی، تلویزیون دیدن و ..... وقت داشته باشد. و بتواند بدون استرس از ادامه ی روز لذت ببرد.  

  •  برای حفظ آرامش در محیط خانواده و کمک به فرزندتان برای شرکت در کلاس هایش بهتر است. در زمانی که فرزندتان کلاس دارد خودتان نیز به کاری مفید از جمله خواندن کتاب و یا مجله و یا حتی نوشتن کارهای روزمره روی بیاورید.

  •  سعی کنید محرک‌های محیطی که می‌تواند عامل حواس‌پرتی باشد از جمله صدای بلند تلویزیون، گفتگو های زیاد و ..... را در زمان آموزش آن لاین کاهش دهید و فضایی مانند فضای کلاس برای دانش آموز ایجاد کنید.

  • بر کارها و درس هایش نظارت داشته باشید. نظارت والدین در دوره ابتدایی امری مهم و کلیدی است. بدون نظارت ،کنترل و حمایت والدین آموزش به سختی صورت می پذیرد. بنابر این لازم است والدین به صورت همه جانبه بر تدریس ها و آموزش ها و آزمون نظارت داشته باشند اگر چه بهتر است والدین نیز نیز همراه فرزندانشان آموزش های لازم را ببینند و از مطالب و مباحث کتاب درسی آگاه باشند اما یادتان باشد.  شما  فقط باید نقش والدگری خود را بر عهده بگیرید قرار نیست در قبال دروس فرزندانتان مهارت‌های یک معلم را دارا باشید و بتوانید مانند که معلم درس بدهید. حتی اگر به موضوعات درسی فرزندتان تسلط داشته باشید؛ نمی توانید مانند یک معلم عمل کنید  چرا که آموزش و پرورش شرایط خاص خودش را دارد و ما هر چقدر هم که با سواد باشیم نمی توانیم مانند یک معلم ایفای نقش کنیم . بنابراین بهتر است واقع بین باشید. برعهده گرفتن مسئولیت های زیاد و کمال گرا بودن و سرزنش کردن خودتان می‌تواند پیامدهای نامطلوبی هم برای شما و هم فرزندانتان به همراه داشته باشد.

  •  یادتان باشد نظارت با دخالت بیش از اندازه در امور درسی فرزندان یا تدریس به آنها متفاوت است. با معلم فرزندتان هماهنگ باشید سعی کنید در کارها و فعالیت های درسی ابتدا نظر او را جویا شده و همگام با هم حرکت کنید . از دخالت بی جا در کار معلم بپرهیزید زیرا نتیجه ای بجز سردر گمی و نگرانی بیشتر نخواهد داشت. ممئن باشید آنها نیز به اندازه شما نگران یادگیری شاگردانشان هستند و تمام تلاششان را برای این مهم انجام خواهند داد.

  •  توجه به توانمندی و میزان استعداد و نحوه ی یادگیری فرزندتان و تنظیم سطح انتظارات با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های آنها و در نظر گرفتن شرایط فعلی یعنی دوربودن از محیط آموزشی  و فشار و استرس بیش از حدی که هم بر دانش آموز و هم بر شما به عنوان والد تحمیل شده است ، از ویژگی های والدین هوشمند است. یادتان باشد درست است که  یادگیری و گرفتن نمرات عالی مهم است اما آنچه که مهم تر از درس و کلاس است خود پنداره و اعتماد بنفس فرزندتان است . پس مواظب آن باشید.

  •  به فرزندتان اموزش دهید که استفاده بیش از حد از گوش و تبلت اگر بدون توجه به شرایط فیزیکی بدن باشد می تواند آسیب های شدید و جبران ناپذیری را به  مهره های گردن وارد کند.  بهتر است  زاویه و ارتفاع دستش را با صورتش تنظیم کند تا مجبور نباشد مرتبا سرش را خم کند .

  • نسبت به مدت زمان استفاده از گوشی و یا تبلت حساس باشید و زمان استفاده از آنها را بستگی به میزان درس و یا مدت زمان حضور در کلاس  مدیریت کنید .

  • درور بودن از فضای مدرسه ، ندیدن معلم، عدم تعامل با دوستان در محیط مدرسه، اجبار ماندن در خانه و بسیاری از عوامل دیگر طبیعتاً بر انگیزه درس خواندن دانش‌آموزان و حوصله شان تأثیرگذار بوده است. اگر این روزها با کاهش انگیزه و علاقمندی فرزندانتان نسبت به درس مواجه شدید نباید این موضوع را فاجعه‌آمیز تلقی کنید؛ زیرا فقط مختص فرزند شما نیست.

  • موضوع مهمی که شما به عنوان والدین نیاز است در نظر داشته باشید این است که اگر چه یادگیری کتاب‌های درسی مهم است اما فرصت برای یادگیری آنها همیشه است؛ برای جبران عقب‌ماندگی‌های آموزشی و ضعف های تحصیلی در آینده فرصت های بسیاری وجود دارد؛ آن چیزی که این روزها و در این شرایط مهم است توجه به سلامت جسمانی و سلامت روانی اعضای خانواده به خصوص فرزندان است.

  • می توانید برنامه ی ویژه ای برای در کنار هم بودن و وقت گذراندن مطلوب با یکدیگرتدارک ببینید. ، بهتر است در این ایام به فرزندانتان کمک کنید که یادگیری را در بطن زندگی و همراه با شما تجربه کنند . علوم را در آشپز خانه و هنگام تهیه غذا ، ریاضی را در هنگام خرید و فارسی را هنگام خواندن متنی در گوشی تلفن همراهتان به آنها یاد دهید . بگذارید تا کودک رابطه ی بین زندگی واقعی و مطالب درسیش را بفهمد و از آنها لذت ببرد.

  •  از این روزها به عنوان فرصتی برای ترغیب فرزندنتان به مطالعه کتاب‌های غیردرسی، کمک به آنها برای تقویت مهارت‌های عملی و دستی، ترغیب به مسئولیت‌پذیری در قبال انجام وظایف شخصی و نیز مسئولیت‌های مربوط به منزل استفاده کنید.

  • همچنین این روزها زمانی برای کسب تجربیات جدید اعضای خانواده در کنار هم است. تمرین گذر از سختی‌ها و پیدا کردن اتفاقات خوب حتی در شرایط سخت و یافتن معنا در زندگی از جمله آموزش هایی است . که می تواند در آینده و سرنوشتشان تاثیر بسزایی داشته باشد.

  • در واقع همیشه و در هر شرایطی تجربیات جدید با دشواری‌هایی همراه است و این مساله نیز از این قاعده  مستثنی نیست، به همین دلیل نیاز است برای این دغدغه والدین،  بر این موضوع تاکید کنیم که مهم‌ترین نقشی که والدین باید برعهده داشته باشند.  نقش پدری و مادری است. قطعاً از عهده این نقش اساسی برآمدن مهمترین انتظاری است که از والدین می‌توان داشت.

و در نهایت اینکه همیشه، توصیه‌های مشاور کودک یا مشاور نوجوان در زمان‌هایی که والدین با فرزند خود دچار مشکل می‌شوند راه گشاست. بر همین اساس یــــاســـان این امکان را فراهم کرده است تا مشاوره شما با روانشناسان مجرب کودک و نوجوان به صورت آنلاین و در زمان های مناسب برای شما انجام شودبرای رزرو وقت مشاوره آنلاین کلیک کنید.

همچننی می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کـــــــودک و نــــــــوجــــــــوان یا حضور در کـــــارگـــــــــاه های مرتبط  ارتقا دهید.

 

دریافت وقت مشاوره

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

برچسب ها:

استفاده زیاد از فضای مجازی با همه دستاوردهایش، می‌تواند در روند انجام فعالیت‌های آموزشی کودکان اختلال ایجاد کند. اگر فضای مناسب آموزش فراهم نشود، در آینده‌ای نه چندان دور با پرخاشگری زیاد کودکان به‌دلیل پایین بودن سطح مهارت‌ها آنان، آستانه تحمل اندک در فراگیری و پیگیری مسائل، اعتیاد به استفاده از فضای مجازی و همچنین نارضایتی مدام آنها حتی از بهترین تفریحات و بیشترین امکانات روبه‌رو خواهیم شد. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.


 

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

8 - 3 = ?

نظرات کاربران

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

7 - 3 = ?

دریافت وقت مشاوره