7 تکنیک برای داشتن کودک اجتماعی

  • هانیه لواف

    ارزیاب و استعدادیاب کودک

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

7 تکنیک برای داشتن کودک اجتماعی

مهارت‌های ارتباطی مثل هر مهارت دیگری نیاز به آموزش و تمرین دارند. بدیهی است که سرعت، شیوه یادگیری و تسلط بر مهارت های اجتماعی در هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. آغاز ارتباط اجتماعی و سلام كردن براي بسياري از كودكان در دوره پیش از دبستان (سه تا پنج سال) كاری سخت و ترسناك است. كودكي كه به زور بغل یا بوسيده شده اعتمادي به بزرگسالان اطرافش ندارد و هنگام حضور در جمع  مضطرب و خجالت زده خواهد شد.

هنگامی که به کودک فشار می‌آورید كه "سلامت كو؟ مگه گربه زبونتو خورده، بدو برو سلام کن، دست بده، ..." تنها اعتماد به نفس كودك را از بين می برید و مانع از این می‌شوید که کودک بتواند نظم دهی به رفتارهای اجتماعی خود را بیاموزد. در ادامه نکاتی در این زمینه ارائه می شود:

  1. اولین قدم برای آموزش مهارت های اجتماعی به کودک این است که او را در محیط های اجتماعی مناسب قرار دهید. مهدکودک، کلاس‌های گروهی و جمع‌های دوستانه و خانوادگی امنی که فشار مضاعفی بر کودک وارد نمی‌کنند و خالی از سرزنش و آموزش مسقیم هستند، می‌توانند کمک شایانی به بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک کنند.

  2. سعی کنید اول شما به فرزندتان سلام يا از او تشكر كنيد.

  3. در جمع ها، خودتان با صدای رسا سلام کنید و رابطه را آغاز کنید. هرگز در جمع کودک را سرزنش نکنید یا به طور مستقیم او را تشویق نکنید که به کسی سلام کند. اجازه بدهید کودک شما را ببیند و یاد بگیرد.

  4. در قالب بازی، سلام کردن را تمرین کنید. مثلاً با هم کلمه رمزی برای سلام کردن تعیین کنید، شیوه دست دادن مخصوص خود را ایجاد کنید، یا هر بار به شیوه یک قومیت یا فرهنگ با هم سلام و احوالپرسی کنید مثلاً شبیه سرخپوست ها یا چینی‌ها. به این شکل بدون تذکر و سرزنش کودک را وارد فرایند تعامل اجتماعی می‌کنید.

  5. نمایش و ایفای نقش می‌تواند به یادگیری این مهارت کمک بسیار زیادی کند. مثلا در بازی، نقش فروشنده و خریدار یا سایر نقش های اجتماعی را به عهده بگیرید و آغاز ارتباط و تداوم آن را تمرین کنید. می‌توانید اشتباهات رابطه اجتماعی را در قالب نمایش به کودک نشان دهید و از او بخواهید آنها را اصلاح کند، مثلاً فروشنده بد اخلاقی که به کسی سلام نمی کند یا راننده تاکسی که با همه با اخم صحبت می کند. به این شکل به طور غیرمستقیم و از طریق بازی و خنده مفاهیم مهم را به کودک منتقل می کنید.

  6. به خاطر داشته باشید که برای آموزش مهارتهای اجتماعی باید به تفاوت های فردی کودک احترام بگذارید و صبور باشید.

  7. گام‌های کوچک کودک و پیشرفت‌های او را ببینید و تشویق کنید. حتی اگر با صدای آرام سلام کند یا تماس چشمی کوتاهی برقرار کند، لازم است تلاشش مورد توجه قرار گیرد. برای آگاهی بیشتر مقاله چرا بچه ها دچار اضطراب اجتماعی می شوند؟ مطالعه کنید.

با وجود بهترین تلاش های والدین برای شناخت کودک و نوجوان خود، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات فرزندان برای آنها غافلگیر کننده است. در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی (مانند رفتارهای پرخطر غیر قابل کنترل) باید حتماً از روانشناس متخصص کودک و نوجوان کمک بگیرید. برای رزرو وقت مشاوره و ارزیابی کلیک کنید.

همچنین می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کودک و نـوجوان  یا حضور در کـارگـاه های فرزندپروری ارتقا دهید.

 

دریافت وقت مشاوره

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

برچسب ها:

اولین قدم برای آموزش مهارت های اجتماعی به کودک این است که او را در محیط های اجتماعی مناسب قرار دهید. مهدکودک، کلاس‌های گروهی و جمع‌های دوستانه و خانوادگی امنی که فشار مضاعفی بر کودک وارد نمی‌کنند و خالی از سرزنش و آموزش مسقیم هستند، می‌توانند کمک شایانی به بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک کنند. سایر راهکارها را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

4 + 7 = ?

نظرات کاربران

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
زهرا شاکری

سلام خوبین دختر سه ساله ای دارم که فکر میکنم یکم خجالتی باید چکاری

۱۸ مرداد ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

6 - 3 = ?

دریافت وقت مشاوره