چگونه به کودکان کمک کنیم تا به صورت مستقل تکالیف خود را انجام دهند؟




 

یک هدف مهم از انجام تکالیف، توسعه استقلال و مسٔولیت پذیری است و مهمترین درسی که از مشق شب باید آموخته شود؛ نحوه تکمیل موفقیت آمیز آن در آینده است. یکی از مهارت­های فرزندپروری پرورش استقلال و کمک به فرزندان برای انتقال از وابستگی به والدین به خودکفایی و وابستگی به همسالان، منابع (مانند لیست­ها، یادآوری ها ) است.

در دوران ابتدایی مهمتر از تمرین و انجام تکالیف، کسب مهارت لازم برای یادگیری مستقل است. یادگیری مستقل یک مهارت بسیار مهم برای موفقیت در دوره دبیرستان و دانشگاه است. در اواخر سال تحصیلی دوران ابتدایی، کمک شما باید به عنوان آگاهی­دهنده و ناظر تعریف شود نه کمک مستقیم. در دوره اول دبیرستان تکالیف باید به طور مستقل تکمیل شوند و شما باید به عنوان یک مشاور و منبع اطلاعات عمل کنید نه یک استاد یا سرپرست و در دوره نوجوانی و دور دوم دبیرستان کمک شما ممکن است به عنوان یک مزاحمت از سوی نوجوان تلقی شود.

جهت ایجاد انگیزه و آماده کردن کودک دبستانی خود، برای خودکفایی موارد زیر تاثیرگذار است.

  • تعیین کارهای چالش برانگیز که کودکان را از منطقه آسایش خود دور کند. این امر باعث پیشرفت استقلال و اعتماد به نفس در آنها خواهد شد. درگیر کردن کودکان در معماها، ساختن پازل­ها و انواع کارهای اجرایی چالش برانگیز و رقابت های هدفمند.
  • به آنها کمک کنید که زمانی از روز را، حداقل 20 دقیقه فعالیتی را انتخاب کنند که بدون کمک و حضور شما انجام دهند. نتیجه فعالیت فوق اصلاْ اهمیتی ندارد فقط اختصاص دادن زمانی برای فعالیت مستقل مدنظر است. اگر کودکتان در این امر موفق بود با توجه و تاکید به اینکه خودش توانسته 20 دقیقه کتاب داستانش را بخواند یا پازل و لگو درست کند برای شما باعث افتخار است.

 

در دوران ابتدایی:

بسیاری از والدین تصور می­کنند که هیچ ارتباطی با تکالیف فرزندانشان ندارند و این امر در مدارس تاکید می شود که تکالیف وظایف کودک است نه والدین. این کاملا صحیح است که والدین نباید تکالیف خانه فرزندان خود را انجام دهند ولی در واقع والدین باید نقش « مدیر پروژه مشق شب» را بازی کنند. هنگام انجام تکالیف والدین می­توانند نظارت و سازماندهی کنند و ایجاد انگیزه نمایند. بله این به معنی نشستن در کنار فرزندان است تا به آنها در متمرکز بودن و کار کردن کمک کنید. حضور شما این پیام را به کودکتان می دهد که مشق شب یک امر مهم است نه اینکه به آسانی می توان آن را نادیده گرفت.

  • اولین قدم برای کودکان زیر 13 سال این است که آنها را تشویق کنید که تکالیف خود را در فضای مشترک خانواده مانند اتاق ناهارخوری یا میز آشپزخانه انجام دهند. البته عوامل مزاحم مانند رادیو، تلویزیون و موبایل و ... خاموش باشد. در کنار آنها بنشینید و از تلاش های کاری آنان پشتیبانی کنید. تنهایی باعث می شود کودک در انجام تکالیف اکراه داشته باشد. اصرار به انجام تکالیف در اتاق خواب یا اتاق شخصی صرفا باعث طولانی شدن فرآیند انجام تکالیف خواهد شد.
  • کنار فرزند خود بنشینید و از او بخواهید کیف مدرسه خود را تخلیه کند. در مورد انجام تکالیف مختلف خود با شما صحبت کند. آنها غالباْ ادعا می­کنند که همه کارهای خانه خود را انجام داده اند حتی اگر فقط برخی از آنها را انجام داده باشند. با هم یک لیست سریع و آسان تهیه کنید و گزینه انجام شد / برای انجام را جلوی هرکدام مشخص کنید. مشخص کردن کارهایی که او هنوز باید انجام دهد به او کمک می کند تا روی تکالیف باقی­مانده متمرکز شود. با گذشت زمان این عمل به کودک شما کمک می کند تا درک کند که کارهای بزرگ به صورت تدریجی انجام می شود.
  • در مرحله بعد از فرزندتان بخواهید تکالیف را به ترتیبی که می خواهد آنها را انجام دهد مرتب کند. او را تشویق کنید تا دلایل خود را توضیح دهد. انجام این کار به او کمک می کند تا وظایفش را کنترل کند و او را وادار به تامل در سبک کاری خود می کند. از فرزندتان بخواهید که در مورد وسایل مورد نیاز فکر کند و از آماده بودن آنها اطمینان حاصل کند. این امر به کودک کمک می کند تا از طریق انجام یک کار فکر کند، آن را بفهمد و یا برای اجرای آن آماده شود.
  • در آخر یک تایمر برای انجام تکالیف در نظر بگیرید. او را به چالش بکشید که تخمین بزند اولین تکلیف چه مدت طول می­کشد سپس از او بپرسید، آیا می خواهد که تایمر را برای مدت زمانی که فکر می­کند نیاز دارد یا مقدار کمتری از آن روشن کنید؟ سپس تایمر را با این درک تنظیم کنید که کودک باید بدون وقفه کار کند تا اینکه تایمر خاموش شود. حتی در حالی که تایمر اجرا می شود سوالاتش را مطرح کند. در اینجا هدف این است که کودک بتواند مشکلات را از طریق تمرکز به طور مستقل حل کند. این نه تنها قدرت تمرکز را بالا می­برد بلکه باعث ایجاد خلاقیت، تفکر انتقادی، مقاومت و توانمندسازیی می­شود. نمایش و بازی در انجام تکالیف به آرامش کودکان کمک می­کند در غیر این صورت کودکان در مواجهه با حجم  تکالیف خانه احساس ناراحتی می کنند.
  • با انجام و اتمام هریک از تکالیف والدین می­توانند تقویت مثبت معنی­دار را به کودک بازخورد دهند با تعجب! «تکلیف دیگر انجام شد! و خوب انجام شد!» این عمل به فرزند شما کمک می کند نسبت به آنچه که انجام داده است حس خوبی داشته باشد.

اگر به عنوان یک والد پرمشغله زمانی برای نظارت و کمک به انجام تکالیف ندارید این مشکل شماست نه فرزندتان و باید به عنوان یک والد با مسٔولیت و استفاده از روش های حل مسٔله مناسب و با مشورت و کمک از یک متخصص راه­حلی برای این مشکل بیابید.